El bisbe de Mallorca, Mons. Sebastià Taltavull, ha presidit avui la Missa Crismal a la Seu, un dels aplecs diocesans més nombrosos, en el qual han participat 175 preveres, diaques, seglars i religiosos i religioses.

És la missa on té lloc la consagració del Sant Crisma i la benedicció dels olis dels catecúmens i dels malalts. A més, es considera una de les principals manifestacions de la plenitud sacerdotal ja que, a partir de la reforma litúrgica posterior al Concili Vaticà II, un dels ritus inclosos en aquesta celebració és el de la renovació de les promeses sacerdotals.

El Bisbe, dirigint-se als laics i laiques, consagrats i consagrades, diaques i preveres, els ha dit: “allò que tenim tots en comú des del nostre Baptisme: és el mateix que Jesús, és l’Esperit Sant. El mateix Esperit que reposa damunt d’ell, també reposa sobre cadascun de nosaltres. La unció que rep de l’Esperit l’hem rebuda també cadascú de nosaltres, i se’ns ha encomanat la mateixa missió. Unció i missió es complementen i s’encomanen una a l’altra perquè anem ben equipats amb la força espiritual que el Senyor ens confereix per a realitzar el seu pla, la seva voluntat, en qualsevol tasca, compromís i responsabilitat, sigui en l’àmbit de la comunitat cristiana, sigui en qualsevol compromís ciutadà”. I ha continuat: “Ens hem d’alegrar que siguem tots els qui hem rebut amb el baptisme i la confirmació la unció sacramental que ens empelta a Crist com les sarments al Cep, i que aquest empelt sigui la raó de fons de la nostra comunió i de tots els vincles humans i espirituals que ens mantenen cohesionats i profundament interrelacionats. Aquesta comunió i unitat provenen de Jesucrist, no estrictament de les nostres idees i formes de pensar, ni dels nostres gusts i tendències personals ni fins i tot de la nostra forma peculiar d’entendre i viure l’amistat. La nostra relació provinent del baptisme i la confirmació és molt més profunda i consistent”.

En relació a la Missa Crismal, Mons. Taltavull ha afirmat que “Aquest és un dia per acollir l’Esperit del Senyor i ompli el buit que d’ell hem creat a la nostra societat i la inundi de la seva presència i dons, reforci a nostra identitat missionera i ens agermani per a dur conjuntament a terme cada dia la missió rebuda”. “De cara al nostre caminar com Església diocesana”, el Bisbe ha recollit la idea que el papa Francesc desenvolupa quan diu, en paraules de sant Basili que «l’Esperit és harmonia»: “perquè som enviats per Ell a posar-la en qualsevol lloc i situació que vivim, sobretot allà on no hi és. L’harmonia -diu- és una conseqüència de la unció. L’Esperit suscita la diversitat dels carismes i els recompon en la unitat, crea una concòrdia que no es basa en l’homologació, sinó en la creativitat de la caritat. Un cristià sense harmonia, sense Esperit, no funciona. Crear harmonia entre nosaltres no és sols un mètode adequat perquè la coordinació eclesial funcioni millor, no és una qüestió d’estratègia o cortesia, sinó una exigència interna de la vida en l’Esperit”.

Després de l’homilia, en lloc de pronunciar-se el Credo, el bisbe ha convidat els sacerdots presents en la celebració a prometre solemnement unir-se més de prop a Crist, ser els seus fidels ministres i conduir els altres a Ell, renovant la seva consagració a Crist i dedicació a l’Església. Una altra manifestació del relleu que té aquesta missa és que els textos de la celebració presenten un marcat caràcter catequètic sobre el sacerdoci. Després, arriba el moment de la consagració del Sant Crisma i la benedicció dels Sants Olis.

El pa i el vi per a l’Eucaristia i els olis, presentats pels cristians de la contrada de Felanitx, han estat beneïts pel Bisbe. L’oli dels Malalts i l’oli dels Catecúmens. A diferència dels Sants Olis, el Sant Crisma no es beneeix, sinó que es consagra, per la qual cosa porta el segell del do de l’Esperit Sant. Aquest destaca entre els altres dos per la brillantor que els perfums li donen a l’ungüent. El Crisma és l’oli amb el qual són ungits els nous batejats, són signats els que reben la confirmació i són ordenats els bisbes i sacerdots. A part d’aquests sagraments, s’empra en la dedicació de les noves esglésies i la consagració dels nous altars. El Sant Crisma representa la gràcia de l’Esperit Sant, i està compost per una mescla d’oli d’oliva i de perfums, per la qual cosa, com diu sant Pau en la seva Segona Carta als Corintis, ens ajuda a “desprendre la bona olor de Crist”.