Per una Església sinodal: comunió, participació, missió

Aquest és el lema d’un itinerari que avui ens proposam en comunió amb tota l’Església. Començam a caminar junts pregant. Ho feim a la nostra Catedral de Mallorca i, al mateix temps, a cada una de les esglésies parroquials, santuaris i centres de culte de la nostra Diòcesi. Un primer signe de comunió, de participació i de missió, tal com l’Església ens ho demana. Estam davant tres objectius molt clars que marquen un estil, una manera de ser i de fer, per tal que la nostra Església sigui enmig de la nostra societat «sal» que dona bon gust, «llum» que il·lumina i «ferment» d’Evangeli en el cor de cada persona perquè ho impregni tot de la presència de Crist Ressuscitat.

Avui començam un camí que ens proposam fer-lo junts. O el feim tots o no tindrà l’efecte esperat. Som un Cos viu, del qual Jesús n’és el Cap. Aquesta unitat és sagrada i ha de donar sentit i contingut a tots els nostres pensaments, paraules i accions. Per accentuar la «comunió» hi ha uns missatges clau que hem de viure i que toquen les arrels de la nostra fe: vivim dispersos, però Déu ens uneix; no pretenem ser tots iguals, sinó avançant junts, compartint un únic camí i abraçant la diversitat. Tinguem present que la comunió que Déu construeix entre nosaltres pel baptisme és més forta que qualsevol divisió.

A aquesta comunió hi podem arribar de moltes maneres. Comencem per la «participació», ja que tots som membres vius, pedres vives de l’edifici que construïm. Es tracta d’una forma de participar que és voluntat de servei, disponibilitat, obertura, de proximitat, per a portar endavant l’esperit evangelitzador que ens ha de caracteritzar a cadascú i ha de fer visible cada comunitat. Això demana un esforç per incloure els qui són exclosos i se’ls ha negat la possibilitat d’integrar-se en el camí que fa la comunitat cristiana. Comunió i participació ens han de dur a viure la «missió». No tenim una missió, sinó que «som missió» -diu el papa Francesc- i per això som en aquest món.  «Cal reconèixer-se a si mateix com a marcat a foc per aquesta missió d’il·luminar, beneir, vivificar, aixecar, guarir, alliberar» (EG 273). Decidim-nos a fons -com ens demana- a ser amb els altres i per als altres.

Tot això ho anirem treballant des d’aquest mes d’octubre de 2021 fins l’abril de 2022. Ho farem per grups, comptant especialment amb els Consells ja constituïts i organismes que es puguin reunir i treballar les qüestions que se’ns demana reflexionar. D’aquí farem la nostra aportació de preparació al Sínode dels Bisbes que tindrà lloc a Roma l’any 2023. El papa Francesc ha volgut que aquesta reunió de tota l’Església, que és el Sínode, comenci per cada Església particular i, per això, us convid que a partir d’ara ho facem a la nostra Diòcesi de Mallorca amb l’esforç i el goig de caminar junts.

25/04/2024Sant Marc evangelista, sant Anià d'Alexandria, sant Pere de Betancur.