Som diocesans! Convicció, goig i sentit de pertinença

Impressionant! «Som diocesans!» Aquest ha estat l’eslògan i l’aclamació unànime dels educadors dels dotze col·legis diocesans de la nostra Església de Mallorca reunits a Trui Teatre. És un crit de cohesió i compromís en un treball educatiu que prové d’un ideari cristià i d’una línia compartida d’Església que es concreta en la diòcesi. Celebrant aquest diumenge el «Dia de l’Església Diocesana», recollim i agraïm aquesta convicció manifestada amb goig de forma conjunta des del món de l’educació, però amb un únic eslògan que fa veure el sentit de pertinença a l’Església, a través de la consciència de «som diòcesi», Església local arrelada en la societat mallorquina, cridada -com diu Jesús- a ser sal, llum i ferment d’Evangeli per a la nostra gent (cf. Mt 5,13-16).

De la mateixa manera, tots els organismes diocesans treballen amb aquesta mateixa cohesió fent Església i construint comunitat amb la intenció i el goig de «caminem junts», com se’ns demana constantment i més ara amb la celebració del Sínode. Ha estat ja un gest de sinodalitat la reflexió feta en grup dels més de tres mil diocesans que s’han reunit a les fases diocesana i continental i ara, també des de diferents organismes diocesans, el procés participatiu d’elaboració del Pla pastoral que entre tots estam preparant, fent possible que tothom hi tengui una paraula a dir.

Aquests fets són una mostra de la vida de la diòcesi, on una infinitat de persones, grups, institucions, associacions, moviments i tants altres organismes tenen com a punt d’unió i projecció pastoral les parròquies, els arxiprestats i les unitats pastorals, formant tots el que anomenam «diòcesi». L’Església viu així la seva organització com una realitat viva que acull i acompanya amb la formació cristiana a través de la catequesi per a totes les edats, les celebracions de la fe, el compromís d’atenció als més pobres i necessitats, i tants altres. Volem ser una Església diocesana «en sortida», és a dir, present en la societat per a fer-hi present l’Evangeli. El papa Francesc ens anima i diu: «Sortim, sortim a oferir a tothom la vida de Jesucrist» (EG 49).

Dir «som diocesans» vol dir «som Església», «som fraternitat» que «caminam junts» vivint una experiència diària plena de sentit comunitari, de fe, esperança i amor solidari. Diu el papa Francesc que «si una cosa ha d’inquietar-nos santament i preocupar la nostra consciència, és que tants germans nostres visquin sense la força, la llum i el consol de l’amistat amb Jesús» (ibíd.).

Amb el lema «Orgullosos de la nostra fe» se’ns convida a viure i compartir allò que som i allò que feim, amb humilitat, convençuts que Jesucrist i l’Evangeli fan d’aquest món un lloc millor. Això significa que hem de superar aquella fe vergonyant que impedeix que en donem un testimoni explícit, també de la nostra pertinença a l’Església. Aquesta celebració del «Dia de l’Església diocesana» vol ajudar a entendre que la vivència de la fe cristiana és un motiu d’alegria en un món assedegat d’esperança. Per això, volem arribar més lluny amb una proposta valenta que convidi a seguir Jesús i viure la comunió, la participació i la missió que l’Església ens demana des de l’experiència sinodal. Posem-hi pregària, dediquem-hi temps, oferim-hi qualitats i comunicació de béns.

05/05/2024Sant Jovinià, sant Eutimi, sant àngel màrtir.