Un any més i amb motiu de la Diada, Lluc esdevé el gran casal dels mallorquins. La nit del 9 al 10 de setembre, per les muntanyes d’Escorca, pels seus camins i dreceres, hi transitaven milers de persones que no perseguien altre objectiu que arrecerar-se entorn de la Mare de Déu. Celebraven la XLII pujada a Lluc a peu de la Part Forana. Enguany s’hi afegiren fins a 46 pobles de tots els indrets de l’illa: del Pla, Llevant, Tramuntana, Ponent i Migjorn. Els marxaires més primerencs havien iniciat el seu camí a les 15.30h del dissabte, amb un sol de justícia i des de Cala Figuera, en el terme de Santanyí. Entre ells també hi caminava Llorenç Galmés, president del Consell de Mallorca. A les 4 de la matinada, la ciutat d’Inca esdevenia la gran portalada de la Serra i concentrava el gruix de pelegrins. Allà s’hi marcava el punt de sortida de l’etapa principal. Entorn de les 7h arribaven els primers al Santuari i eren obsequiats amb una reconfortant xocolata calenta i un joc de “mides de la Mare de Déu de Lluc”. Els antics i els actuals Blauets, l’equip de Pastoral i tot el personal de Lluc exerciren d’excel·lents amfitrions en nom d’una Mare que no perdia el seu somrís de veure tants de fills que acudien a visitar-la.

Entorn de les 9h, benvinguda oficial a tothom, missa de pelegrins presidida pel prior del Santuari, mossèn Marià Gastalver, i presentació d’ofrenes per part de tots els pobles presents: rams de flors per alegrar el cambril de la Moreneta, aliments per compartir amb els més vulnerables i productes artesans o tradicionals que identifiquen la idiosincràsia dels mallorquins.

Abans de les 11h les campanes de la basílica lucana repicaven joioses tot anunciant la missa solemne que presidí monsenyor Sebastià Taltavull, bisbe de Mallorca. L’Escolania de Blauets hi participà, com no hauria pogut ser d’altra manera, amb el cant litúrgic. Acabada aquesta celebració, inauguració i benedicció de la recent reconstruïda Aula del Jardí Naturalista “Germà Macià”.

Lluc aquests dies vibra entorn de la Mare de Déu, que Ell mateix volgué “entronitzar” en aquest punt del terme de muntanyes, el “Lucus” de Mallorca o bosc sagrat, per intercedir per tots els seus fills.

La nit anterior, el joliu santuari es preparava per a la festa, processó de llums i res del Rosari, cant dels Blauets i commemoració de la Santa Trobada de la Mare de Déu. Llavors animada revetlla: bunyols i vi dolç per tothom, xeremies, música del país i ball tradicional, paradetes amb productes de la terra i molta gent àvida de festa.

A Lluc, un any més, s’hi apleguen tots els elements per honorar la Reina de Mallorca.