Del 30 de novembre al 12 de desembre, més de 140 caps d’Estat i desenes de milers de delegats es reuniran a Dubai, Emirats Àrabs Units, per a la 28a Conferència de les Parts (COP 28) de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (CMNUCC), coneguda com a Cimera del Clima.

A la COP 21 de París, els Governs acordaren limitar l’escalfament global molt per davall de 2°C, i millor no superar-ne el grau i mig, per protegir la sostenibilitat de la vida a la Terra. El darrer Informe de l’IPCC afirma que cal una reducció del 43% de les emissions de CO2 per al 2030 i del 84% per al 2050 (sobre la base de les emissions del 2019) per a assolir l’objectiu d’1,5°C.

La crisi climàtica es manifesta a través de: sequeres prolongades; incendis forestals severs; onades de calor i de fred més freqüents i intenses; precipitacions extremes que provoquen erosió i inundacions; fenòmens meteorològics extrems que afecten la producció d’aliments en l’agricultura, o la presència més gran de plagues en les collites; el desglaç. A nivell global, la pujada del nivell de la mar i l’emblanquiment dels coralls afecten els països insulars d’Àsia i del Pacífic, entre d’altres. Els seus efectes més greus es deixen sentir particularment en el Sud Global a causa de la manca de recursos de finançament per a l’adaptació, la mitigació, i la compensació per les pèrdues i els danys.

La ciència ha parlat clar: per a complir amb la responsabilitat de tenir cura de la nostra casa comuna, hem d’eliminar progressivament la producció de combustibles fòssils i accelerar una transició energètica justa vers les energies renovables. És necessària l’adopció d’estils de vida més senzills, adaptant-nos als límits d’un planeta finit, per a garantir el benestar de totes les criatures.

Davant això, donam suport a les recomanacions següents per als qui prenen les decisions a la COP 28, que se sostenen en les dimensions científiques, tècniques i morals recollides a l’exhortació apostòlica Laudate Deum i que poden oferir un enfocament integral per a la mitigació del canvi climàtic, l’adaptació i la compensació per pèrdues i danys:

• Comprometre’s amb acords concrets i vinculants
    • Són necessaris acords concrets i vinculants que responsabilitzin les nacions de les seves accions i que restaurin la vertadera oportunitat cap al desenvolupament integral humà i no serveixin d’excusa per a la contínua explotació dels ecosistemes.
  • Accelerar la transició socialment justa cap a energies netes
    • El canvi climàtic ens urgeix a abandonar els combustibles fòssils de manera raonable i prudent. La transició cap a energies netes ha de ser justa i evitar repetir els errors històrics del colonialisme i l’explotació que creen desigualtats. Cal escoltar les tradicions que han coexistit pacíficament amb la Mare Terra, durant segles.
  • Unit a l’anterior, desenvolupar i implementar un Tractat de No-proliferació de Combustibles Fòssils.
    • L’Acord de París ha de complementar-se amb un tractat vinculant per a «posar fi a l’era dels combustibles fòssils» i coordinar els esforços de transició energètica justa amb enfocament en drets humans, la protecció de la biodiversitat i processos democràtics territorials. Una aposta decidida per la mobilitat sostenible, amb una postura propiciadora de mitjans de transport col·lectiu i mitjans de transport saludables, on el foment de la mobilitat activa i més humana (en bicicleta, a peu) sigui una prioritat en els desplaçaments quotidians.
  • Adoptar un enfocament interconnectat, humà i social
    • El canvi climàtic no és només un problema mediambiental, merament tecnològic, sinó una crisi humana i social. Juntament amb la necessitat de viure més senzillament en harmonia amb els cicles de vida de la Terra, no es pot oblidar el respecte a la dignitat dels pobles. Igualment, un canvi en la matriu energètica és insuficient si no fa part d’un procés de transformació integral que inclogui canvis en l’organització, la propietat i la distribució dels sistemes de producció i consum dels recursos naturals, especialment de l’aigua.
  • No més dilacions i retards
    • Enfront de la urgència climàtica, cal determinació. Cal anar més enllà de l’encobriment de la preocupació i reunir el valor necessari per a introduir canvis substancials. El retard suposa pèrdua de biodiversitat i conflicte social per manca d’acció davant un problema global i generacional.
  • Garantir la transparència, el finançament climàtic i la rendició de comptes
    • S’han d’establir mecanismes per a supervisar els avanços, els fons per a pèrdues i danys, el finançament per a l’adaptació i la mitigació, i fer que les nacions retin compte dels seus compromisos.

Movimiento Laudato Si’, España – Enlázate por la Justicia – ECODES – Comisión Diocesana de Ecología Integral del Arzobispado de Madrid – Fundación Pablo VI

Organizacions que s’hi adhereixen:

• Carmelite NGO
  • Karit, Solidarios por la Paz
  • ARCORES
  • Comisión General de Justicia y Paz de España
  • Comisión de Ecología Integral de la Arquidiócesis de Madrid
  • Red de Entidades para el Desarrollo Solidario-REDES
  • Comisión Diocesana de Ecología Integral (diócesis de Vitoria)
  • Comissió Justícia i Pau Mallorca
  • Movimiento por el clima, Diócesis de Segovia
  • Asociación SERCADE