La tradicional peregrinació diocesana al santuari de Lourdes, enguany la IX edició, ha partit avui des de Mallorca amb la participació de 120 persones que s’han desplaçat a primera hora del matí en sengles avions amb 60 persones i des de Barcelona viatjaran en dos autobusos fins a Lourdes, a França. Aquest lloc sagrat és reconegut internacionalment per les aparicions marianes que hi tingueren lloc i les curacions que s’hi obren.

El propòsit de la Peregrinació, que durarà fins dijous 29 de juny, és principalment ajudar que aquelles persones majors o malaltes que d’una altra manera no podrien visitar el Santuari de la Mare de Déu de Lourdes puguin fer-ho. Així, del total d’inscrits, 30 són malalts o persones dependents, 20 d’ells en cadira de rodes, motiu pel qual s’han d’adaptar tant els mitjans de transport com l’allotjament a les seves circumstàncies. A més, viatgen amb ells metges i infermeres.

Com a novetat d’enguany, l’Associació de l’Hospitalitat de Mallorca ha volgut sufragar les despeses del viatge a 20 persones perquè puguin viure aquesta experiència espiritual. Són quatre usuaris de la Casa de Família (Fundació Social La Sapiència), quatre de les Germanetes dels pobres, deu de Caixabanc i dos de la parròquia de Santa Teresa de l’Infant Jesús. També els acompanyen 21 joves de diferents parròquies.

Missa Internacional presidida pel Bisbe de Mallorca

Entre els actes programats, tots ells en un ambient de pau, devoció i reflexió interior, cal destacar que Mons. Sebastià Taltavull presidirà dimecres a les 9.30 hores la Missa Internacional a la Basílica de Sant Pius X. Aquesta basílica subterrània, d’arquitectura atípica, té capacitat per a 25.000 persones. Celebrarà la Missa un total de 50 sacerdots de tot el món. El Bisbe de Mallorca pronunciarà l’homilia en castellà mentre unes pantalles allà instal·lades en presentaran la traducció simultània en diferents idiomes. Des del Bisbat de Mallorca, se’n remetrà el text als mitjans de comunicació.

Els pelegrins mallorquins tindran l’oportunitat, tot just arribar, avui dilluns, d’assistir a la Processó Mariana de les torxes, una celebració que hi ha en el santuari de 1872 ençà i es fa cada dia a les 21 hores. Milenars de pelegrins es reuneixen i caminen cantant, torxa en mà, de la Gruta de les Aparicions fins a l’esplanada de la Basílica de la Mare de Déu del Roser. Una imatge de la Mare de Déu, portada pels pelegrins, encapçala la processó en la qual també participen tots els malalts que puguin fer-ho.

Demà dimarts, a més dels diversos moments de pregària i recorreguts pels llocs sagrats del Santuari, és previst assistir a les 10 hores a Missa a la Gruta de Massabielle i a l’Adoració a la Basílica de la Mare de Déu del Roser. Al capvespre, podran participar en la processó eucarística o del Santíssim Sagrament. La processó comença al prat del Santuari i acaba a la Basílica de Sant Pius X amb un temps de pregària i adoració del Santíssim Sagrament, seguit per la benedicció dels pelegrins, d’entre els quals els malalts ocupen la primera fila.

Dimecres, a més de l’esmentada Missa Internacional, els mallorquins assistiran al Viacrucis del Prat, erigit en una zona d’ombra al llarg del riu Gave. Aquest Viacrucis, inaugurat el 2008, és accessible als pelegrins amb mobilitat reduïda. Les 17 estacions monumentals del Viacrucis, obrades en marbre de Carrara, ofereixen un recorregut de la Passió a la Resurrecció de Crist. La jornada acabarà amb un Rosari privat del grup de l’Hospitalitat de Mallorca davant l’església de Santa Bernadeta, el darrer lloc de culte construït en el recinte dels Santuaris, inaugurada el 1988. És una església moderna, amb parets desmuntables, i fou construïda en el lloc on es trobava Bernadeta Sobirós durant la darrera aparició, el 16 de juliol de 1858.

Entre les activitats que els pelegrins podran realitzar, abans de tornar dijous, hi ha els banys a les piscines, on raja l’aigua que ofereix alleujament físic i espiritual, una experiència que és profundament commovedora i sanadora. El Santuari de Lourdes és un lloc que convida a la introspecció, la curació i la connexió espiritual.

L’Associació Pública de Feels de l’Hospitalitat de la Mare de Déu de Lourdes de la Diòcesi de Mallorca té com a fi primordial organitzar peregrinacions amb malalts a Lourdes i contribuir a la formació espiritual tant dels malalts com dels altres participants i voluntaris. El seu president, Rafel Barceló, ha explicat sobre el viatge que “a Lourdes, descobreixes que la mirada de la Mare de Déu t’assenyala tot allò que hi ha de bo dins tu, i d’una manera molt amable et convida que ho compartesquis amb els altres. Peregrinar a Lourdes és carregar bateria per anar després descarregant-la en els nostres llocs de destinació”.